다양한 컴퓨터 프로그램과 전통적 아날로그 비디오 시그널을 이용하여 제작된 영상물을 주로 다루는 작업이다. 불완전성과 손상된 파일의 결과물들이 바로 작품의 풍경이자 내러티브 이미지(스틸)가 되는 것이다. 또한 영화를 전공한 나는 새롭게 대두되는 미디어를 이용한 창작으로 디지털 캔버스의 새로운 가능성을 탐구한다. 나의 이미지들은 가상 데이타의 유약성(fragility)을 기록할 뿐 아니라, 현실 세계 속 삶의 경험으로부터 오는 기억과 연관성을 유발하기도 한다. 그로 인해 우리는 “완벽한 형상 vs. 픽셀”의 영역에서 전자적 오작동과 대면하게 되는 것이다.
Mathieu St-Pierre is a Canadian experimental visual artist, specialising the fields of video art and photography, but specifically in glitch art. St-Pierre’s passion for experimentation within a multitude of video manipulations stemmed from a lifelong passion of cinema. Since, he has refined his passion for visual art to focus on the creative medium of digital glitches and generative art.
After graduating, St. Pierre returned to South Korea in 2006. His exhibition “100dpi.” was shown at the Gahoedong 60 Gallery in Seoul in 2015. Regarding this exhibition, St-Pierre reiterated that the creation of his work is a matter of trial and error. St-Pierre’s “100dpi.” was made without an underlying subject in mind, but through gradual distortion critically observes ‘the perversions of the Internet’.
The hypnotic beauty of St-Pierre’s distortion of virtual data provokes the viewer to trigger memories from a real world experience.